Wednesday, April 8, 2009

ABO @ Bukit Gantang - Review (1) Jangan biar hati dibuai bangga,Tugas makin besar di hadapan !

Assalamualaikum w.b.t
Salam sejahtera kepada wak dan rakan-rakan bloggers..pasti saat ini adalah saat paling senang untuk melepaskan lelah sepanjang hampir 18 hari bergelumang dengan segala macam peristiwa dan aneka ragam manusia.. Ini saat yang pastinya ..perlu digunakan sebaik waktu bagi meluruskan pinggang, mengungkai serat urat belikat, merehatkan otot dan segala saraf.. rehatlah sebentar.. buat rakan-rakan bloggers.. rehatlah sebentar.. biarkan kaunselor anda sedikit menulis..

Ini kerana ..kemenangan semalam bukanlah penamat kepada sebuah perjuangan..tapi perjuangan sebenar baru sahaja bermula.. detik mulanya adalah pada saat SPR mengumumkan bahawa calon PR telah memenangi kerusi yang dipertandingkan.

Bermula saat itu, segala dan seluruh jentera serta kapasiti musuh akan merenung dan menjeling tajam setiap inci gerak serta lagak .. mencari di mana silap dan titik hitam yang boleh diguna pakai untuk menikam ..sama ada dari depan mahupun belakang.. Kemenangan semalam memberi tanda bahawa pihak musuh akan lebih berwaspada dan berusaha mencari pelbagai helah untuk menafikan kemenangan seterusnya biar dengan apa cara sekalipun.. kemenangan berderet PR dalam PRK bukan memberi tanda mereka lemah dan boleh dipandang enteng tetapi keupayaan mereka untuk counter attack boleh melemaskan kita... ingatlah pesan Allah s.w.t , di saat mereka merasakan mereka kuat dengan jumlah yang ramai.. ..ingatan Allah s.w.t ini amat berkait rapat dengan kejayaan kita hari ini..

Dengan itu, dipohon kepada sahabat yang mempunyai info..juga kepada jentera terlibat mempuat segera post mortem kemenangan..di mana salah dan silap kita hari ini.. melihat kepada jumlah yang keluar mengundi lebih kurang 70 % .. bermakna ada lagi 30 % individu yang kita belum tahu kecenderungannya.. mereka mungkin jenis yang buta politik atau pejamkan sebelah mata dan tutupkan sebalah mata dari melihat politik kerna merasakan politik tidak ada kaitan dengan kehidupan mereka.. atau mereka ini adalah di antara mangsa ...mangsa yang dinafikan hak mereka untuk mengundi secara tidak langsung... ini berlaku bilamana pemerintah melalui SPR telah menetapkan tarikh hari mengundi pada hari bekerja.
Umumnya kita tahu dan sedar kebanyakan penyokong PR adalah golongan muda dari saluran 2...yang mendapat maklumat dihujung jari.. persoalannya..adakah golongan 30% yang tidak keluar mengundi itu adalah dari golongan ini.

Jika analisis yang dibuat menunjukkan ia benar ..maka langkah mengadakan PRK atau PRU pada hari bekerja adalah satu strategi mutlakk pihak berkenaan untuk menumbangkan PR secara kotor.. Waima demikian ..selagi PR belum mengambil alih tampok kekuasaan pusat amat sukar perkara ini untuk diperbetulkan... ianya akan berterusan .. selama mana keadaan ini wujud.. jadi mahu atau tidak ..kita harus memasang strategi untuk mengatasi permasalahan ini.. sekadar memujuk, mendemontrasi, menghantar memorandum, mesyuarat dan segala jenis aktiviti dengan atau kepada SPR ..ia tidak akan menunjukkan kesan yang kita inginkan.

Lalu ..yang pasti kita harus mempunyai perancangan mulai sekarang ..bagaimana untuk memenangi perlumbaan ini. saluran maklumat melalui wadah internet .. cukup baik dan bagus akan tetapi belum berjaya untuk menyentuh hati para pengundi (30%) berkorban cuti dan wang ringgit untuk kembali mengundi.. kita perlu membawa mereka balik dengn niat setulus hati seikhlas nurani demi sebuah perjuangan suci.. kita perlu sentuh emosi dan naluri mereka untuk bersedia berkorban demi perjuangan ini.

Kenapa mereka tidak pulang mengundi ?? Mungkinkah makna perjuangan belum bersemi dalam diri? atau mungkinkah halangan kewangan ? atau mungkin pekerjaan rasmi? kalau ini adalah antara jawapannya maka kita harus mencari idea bertikam ilham untuk membawa mereka .. pastinya kita tidak mampu untuk menyediakan wang ringgit untuk tambang seperti mana pihak lawan.. kita juga tidak mampu untuk mengarahkan syarikat memberi cuti atau kelonggaran kepada pengundi keluar mengundi seperti pihak tertentu..lalu apa yang harus kita lakukan???
Mungkin ini yang perlu kita fikir dan terjemahkan bersama;
i. didapati ada di antara pengundi PR yang mana suami dan isteri mendaftar di dua tempat yang berbeza.. kampung suami dan kampung isteri.. keadaan ini memecahkan kekuatan undi.. kalau suami balik ke kampungnya mengundi bermakna isteri tidak dapat mengundi.. ini telah menghilangkan satu undi.. jadi kita harus galakkan pasangan pengundi PR untuk mendaftar di satu tempat mengundi sahaja.. contoh ..seorang Kedah dan seorang Johor..menetap di Kuala Lumpur.. sama ada dua-dua mendaftar di KL atau pilih salah satu kampung sahaja Kedah atau Johor.. ini perlu digerakkan segera kerana kita tidak tahu bila masanya PRK mungkin akan muncul ..

ii. ada di antara anak-anak penyokong PR yang belum mendaftar.. gerakkan segera kempen mendaftar anak-anak ini..terutama yang sedang menuntut atau bekerja di luar kawasan.. setiap penyokong PR perlu berperanan memastikan anak masing-masing mendaftar dan kembali mengundi..

iii. Dunia hari ini memperlihatkan peranan rakan sebaya yang cukup signifikan.. rakan sebaya amat mempengaruhi perlakuan dan keperibadian pengundi muda hari ini. kita mula dan gerakkan tarbiyah golongan ini dengan memberi latihan kepada anak-anak penyokong terutama di IPT tempatan..setiap anak penyokong harus diberi latihan bagaimana untuk menanam makna perjuangan dalam diri rakan-rakan.. mereka harus digerakkan untuk memujuk rakan-rakan mendaftar dan menjadi pengundi PR

iv. strategi mengadakan pengundian pada hari bekerja memberi tamparan kasih sayang kepada PR.. namun tindakan seperti P Pinang memberikan cuti umum kepada rakyat dalam PRK Permatang Pauh dilihat memberi tamparan kepada pihak terbabit.. jika ini berlaku lagi maka kerajaan PR harus melihat perkara ini dengan serius.. jadikan ini sebagai agenda penting perbincangan.. mesti atau tidak cuti umum di berikan apabila PRK diadakan pada hari bekerja.. kajian teliti harus dilakukan misalnya melihat pola pengundi di permatang pauh, kuala terengganu, bukit gantang dan bukit selambau.. permatang pauh diberikan cuti umum.. adakah pola pengundi di saluran orang muda (2) meningkat berbanding di KT, BG dan BS. ?

Lupakan dulu soal yang bertanding di PP adalah DSAI.. ini kerana sikap pengundi sukar untuk diubah jika hanya soal calon.. contoh.. kalau jenis yang tidak ambil peduli dia tetap tidak peduli siapa calon yang bertanding.. bagi yang tinggi semangat perjuangan..meredah lautan gelora akan ditempohi asal dapat kembali mengundi.. namun sekiranya telah diberi peluang (cuti ) namun polanya masih sama..

Maka kita boleh andaikan mengadakan hari mengundi pada hari bekerja tidak menjejaskan sokongan kepada PR.. 30% yang tidak keluar itu mungkin berada jauh dari kampung halaman ..sukar untuk kembali dengan cuti dan ringgit yang terhad atau mereka yang mungkin tidak ada hati untuk mengundi ..

v. Mereka yang tidak ada hati ..perlu diberikan hati .. hati sekurangnya-kurangnya ada tiga (3) jenis..hati mati..hati keras.. hati lembut. Mereka yang hatinya telah mati perlu dihidupkan kembali (ramai daripada kita PR ada kaedah untuk hidupkan hati).. mereka ini biasanya tidak sukakan ilmu..tidak sukakan majllis ilmu, tidak suka membaca dan tidak suka berfikir.. hati mereka tidak suka kepada semua itu.. mereka seperti ini biasanya juga 'pekak dan bisu' serta 'buta' ..mereka tidak nampak akan kebenaran biarpun kebenaran ada di depan mata.. mereka ini harus kita hampiri ..dampingi..rapati.. jadikan kawan, buatkan sahabat.. mereka banyak bermain dengan logik dan emosi.. tariklah rambut dalam tepung..tepung tak berselerak , rambut tak putus..
Mereka yang hatinya keras.. sekeras hatinya Umar.. lembutkan dengan 'Toha', sejukkan dengan DUIT (Doa, Usaha, Istiqomah, Tawakkal)..mereka ini mencari-cari hala tuju..mencari dahan untuk bergantung,, mencari rimbun untuk berteduh.. bila bertemu dia kasar ..ganas, bengis , bila dah ketemu .. dia manis, dia menangis, dia merintih... selembut hatinya Syaidina Umar.

Mereka ini perlu didekati, di bawa mencari ..dipimpin.. apa yang perlu sebelum dipimpin..ikuti dulu rentak mereka.. sikap kasar mereka..sikap bengis mereka.. setelah ditawan baru lah dipimpin mereka ini menuju jalan yang benar..

Bagaikan kisah Syaidina Umar dan adiknya.. golongan ini bergerak atas kepercayaan rasional.. 'aku tak join politik pun ..gaji aku tebal, buat apa nak mengundi bukan dapat apa pun', 'nak balik kalau takat nak mengundi , baik tak payah''' 'satu undi tak de maknanya pun'.. bermcam lagi kepercayaan rasional mereka.

Jadi petugas kita perlu tangani ketidak rasionalan ini.. jangan dibantah atau disanggah.. sokong dan ikuti sehingga telah berjaya bersama ..tarik mereka membuat u-turn... satu undi berjaya diperolehi.. Mereka yang lembut hati.. hati yang telah lembut jika tidak diisi dan dibajai akan kembali keras.

Apabila telah lembut hati Syaidina Umar ..lalu dibawa adiknya bertemu Rasulullah s.a.w.. untuk apa? untuk diisi.. diisi dengan Islam .. lalu mereka yang telah lunak dengan perjuangan ini harus kita isi..isi dengan kandungan dan makna sebuah perjuangan.. ramai pelayar internet.. berbondong-bondong menggali sumber khazanah dalam blog dan lain-lain.

Bila bersuara ...suaranya suara perjuangan .. kata-katanya ..kata-kata perjuangan ..tapi bila di tanya ..kau dah mendaftar..errrr..lupa la...kau dah mengundi..nanti la awai lagi.. jadi mereka yang dah lunak hatinya ..harus segera ditarbiyah.. ditanam..diisi , disirami..dibajai.. supaya akhirnya dia menjadi pejuang sejati.

Mereka ini biasanya berfikir secara rasional, logik berdasarkan fakta, sukakan ilmu, sukakan majilis ilmu, gemar membaca.. menganalisis..memerhati.....surah as-Sajdah,ayat 9, setelah disempurnakan kejadiannya, lalu ditiupkan roh, diberikan pendengaran, penglihatan serta hati (agar dapat berfikir), tetapi tidak ramai yang bersyukur'.

Demikian sikit sebanyak profil bakal pengundi untuk sama-sama kita renungkan .. mungkin tepat mungkin tidak .. apa pun..kita perlu lakukannya segera .. kerana untuk mengubah sikap manusia .. bukan hari yang perlu dikira..tetapi bulan dan tahun.. mungkin sebelum PRU 13 kita ada lebih kurang 3 atau 4 tahun.. ini kiranya cukup untuk kita .. bekerja keras.. mendampingi dan mendekati .. sasar tuju kita.. dalam sebuah rumah .. mungkin ada 3 pengundi.. dampingilah ketuanya.. dalam rumah panjang ada 30 keluarga ..rapatilah tok batinnya..

Sejarah telah banyak kali menunjukkan bila ketua/pemimpin berubah..sekalian pengikut dan hamba rakyat turut berubah.. Semoga dapat kita manfaatkan bersama.. bukan untuk mengajar cuma untuk luahkan apa yang berbuku dihati.. berkongsi keyakinan bagaimana kita boleh lakukan demi sebuah perjuangan suci. Wassalam.

Sumber : http://politikbanjar.blogspot.com/

ibnuhassan alhaj

No comments: